Wojciech Strózik jest menedżerem, trenerem, autorem 2 podcastów: „Rozwój Osobisty Dla Każdego” oraz „Bajkowy Podcast”. Jest znany z projektu Najlepsze Polskie Podcasty i PyrCaster.
Co myślę o poradniku “Podcast od podstaw”?
W tej chwili to najlepsza książka na rynku. Jest dobrze napisana i zawiera praktyczne wskazówki, żeby zaplanować sukces swojego podcastu, wiedzieć, co już mamy a czego trzeba się jeszcze nauczyć.
Książka jest reklamowana przez wydawcę jako skarbnica wiedzy, oparta na praktyce autora, którego podcasty przesłuchano ponad 2,5 mln razy.
Ale czy książka jest w stanie przeprowadzić przez proces uruchomienia podcastu kogoś, kto zaczyna od zera?
Poruszane w niej zagadnienia to:
- od czego zacząć
- głos
- jak wybrać odpowiedni temat
- jaki mikrofon i inne technikalia
- jak zarabiać na podcaście
- wywiady
- budowanie marki osobistej
- marketing
- statystyki
- komentarze i wypowiedzi innych twórców
Jest też skromna część o montażu, ale moim zdaniem nie da się tego omówić w tego typu poradniku.
Bardzo fajnie są za to przedstawione korzyści z podcastowania.
Co daje podcast?
- satysfakcja i rozpoznawalność
- liczne znajomości
- poznanie innych tworców internetowych
- rozwój
- trampolina do kariery w innym obszarze
- budowanie społeczności
Nie trzeba już chyba nikomu tłumaczyć, że podcast to nowoczesne narzędzie marketingowe, które pozwala zbudować markę i społeczność wokół siebie i swojej oferty.
Mocnym punktem książki jest pokazanie, że prowadzenie kanału podcastowego to doskonały sposób, żeby polepszyć swoje skille planowania, zarządzania czasem, wypowiadania się, gdy nagle ktoś nas zapyta o naszą opinię, komunikacji, autoprezentacji i budowania marki osobistej. Wywiady natomiast to nowe kontakty i budowanie relacji oraz możliwość uczenia się 1:1 od najlepszych ekspertów, co równie mocno przyczyni się do twojego rozwoju.
Widzę to po sobie i własnym podcaście. Nagrywanie wywiadów i rozmowy, które mam gdy mikrofon jest już wyłączony, to rodzaj prywatnych konsultacji z ekspertami z różnych dziedzin, gdzie możemy zadać nurtujące nas pytania. Tylko że nie trzeba za nie płacić.
Budujesz umiejętności i społeczność, a to, czego się nauczysz, będzie skutkowało sukcesami na innych polach.
Co mi się najbardziej podobało w książce Wojciecha Strózika?
W każdym rozdziale jest lista tego co już umiesz czytając od początku książki. To działa jak kula śniegowa i pokazuje, że krok po kroku możemy odpalić własny podcast.
Wojtek pokazuje, że nie musisz lubić wszystkich czynności, które trzeba wykonać, żeby podcast się ukazał. Jeśli nie lubisz dojazdów na wywiady czy do studia możesz nagrywać w domu. Jeśli męczy cię obowiązek publikacji co tydzień, możesz umówić się ze sobą, że nic się nie stanie jeśli opuścisz odcinek raz na kilka tygodni. Transkrypcję można zlecić już za 15 zł. Montaż to większy wydatek, ale jeśli naprawdę psuje Ci to radość z podcastowania, to pewnie warto zainwestować, zamiast zamykać podcast.
Wartościowy jest zwłaszcza rozdział o promowaniu nowych odcinków i podkreślenie roli newslettera, który także u mnie najlepiej się sprawdza.
Bardzo podobała mi się też część o zarabianiu na podcastach i fajne, łopatologiczne wytłumaczenie czym jest RSS.
Na pewno warto też przeczytać, co Wojciech Struzik myśli o sprawdzaniu co 5 minut statystyk naszego odcinka. Żeby nanosić poprawki, musisz wiedzieć, co działa a co nie i które tematy są ważne dla słuchaczy. Ale nie statystyki odsłuchań, ale zaangażowanie są ważne. Wąska nisza jest lepsza niż szeroka kategoria, gdzie konkurujesz z innymi twórcami. Na statystyki wpływa zwłaszcza Sezonowość, Aktualność, Atrakcyjność, czyli SAA (skrót, którego autorem jest Wojtek).
Widzę to mocno po sobie. Publikuję w piątki. Jeśli tego dnia pada deszcz, mam lepsze statystyki, niż w lecie kiedy słuchacze cieszą się pogodą i wieczorami na mieście. Atrakcyjne i aktualne treści, które dotyczą modnego obecnie trendu, mają więcej odsłuchać niż jakiś mniej ciekawy i aktualny temat. Jeszcze bardziej pewnie widać to w podcastach, które są o ogrodnictwie, bieżących wydarzeniach politycznych czy na inne tematy sezonowe.
Najlepsze podcasty są nagrywane przez ludzi i dla ludzi.
Jakie 3 porady z książki “Podcast od podstaw” warto wdrożyć w swoim podcaście?
- Mastermind i publiczny partner produktywności — ogłoś światu, że robisz projekt, a będzie Ci głupio się wycofać.
- Folder ze screenami pozytywnych opinii i miłych wiadomości, na wypadek spadku motywacji
- Spraw, żeby nagrywanie podcastu stało się nawykiem, a podcast był ważny w Twoim życiu. Wtedy będzie robił się sam.
Co mi się mniej podobało?
Osobiście nie wierzę, że książka nie jest w stanie przeprowadzić przez cały proces uruchomienia podcastu, zwłaszcza że wąskim gardłem jest edycja i montaż, wymyślenie dobrej nazwy i znalezienie motywacji, gdy boimy się zacząć.
Sama inaczej też napisałabym rozdział o hostingach. Moim zdaniem wybór platformy podcastowej to jedna z blokad, która podobnie jak zakup mikrofonu stopuje wiele osób przed tym, żeby po prostu zacząć. Obecnie mamy Spotify for Podcasters – 100% darmową platformę, która jest stale rozwijana i sprzężona ze Spotify — największym źródłem ruchu w Polsce. Po co stawiać kogoś jak osiołka przed żłobem z różnymi platformami, które nie są wcale lepsze niż Spotify, a są płatne, jest ich bardzo dużo i grożą utratą nagranych już odcinków, gdy przestaniemy za nie płacić w momencie kryzysu nagrywania.
Osobiście czekam też, aż ktoś zrobi lepszy ranking mikrofonów, bo w każdym opracowaniu są polecane te same mikrofony, które kiedyś zostały wybrane ze względu na stosunek ceny do jakości, ale ponieważ są cały czas polecane to zdrożały kilkukrotnie, więc na pewno jest coś nowego, bardziej nowoczesnego i w lepszej cenie.
Podsumowując jednak: jest to na pewno najlepsza obecnie książka dla osób początkujących. Będę ją polecać i kupować na prezent dla przyszłych podcasterów.
Podcast od podstaw
Zbuduj zasięgi, markę i rozwiń biznes
Autor: Wojciech Strózik
Wydawnictwo: MT Biznes
Data wydania: 15.09.2023
Ilość stron: 280