Organizacje pozarządowe, biblioteki czy muzea odgrywają kluczową rolę w rozwiązywaniu ważnych kwestii społecznych i środowiskowych, edukacji kulturalnej, czy promowaniu kultury i sztuki, a posiadanie własnego podcastu może im w tym pomóc.
Dlaczego?
Bo podcasty są dostępne online dla każdego bez wychodzenia z domu, budują marki osobiste i marki organizacji, służą do rozpowszechniania informacji, angażują odbiorców, docierają do grup marginalizowanych i ułatwiają networking.
Uruchomienie podcastu może być przełomem dla Twojej organizacji, pomagając nawiązać głębszy kontakt z odbiorcami, zwiększyć rozpoznawalność i zdywersyfikować wysiłki związane z pozyskiwaniem funduszy. Postępując zgodnie z tym przewodnikiem krok po kroku, twoja organizacja pozarządowa może dołączyć do społeczności podcasterów i dokonać pozytywnych zmian na świecie. Wykorzystaj to nowe dynamiczne medium i daj się usłyszeć!
Dla kogo są podcasty?
- Dla edukatorów i animatorów kultury
- Dla osób działających w NGO (zwłaszcza kultura i edukacja)
- Dla przedstawicieli sektora GLAM (galerie, biblioteki, archiwa, muzea)
- Dla osób chcących wyrazić siebie i pokazać swoją pracę
- Dla organizacji pozarządowych, które chcą przekazać swoją misję, zyskać wiarygodność, większą rozpoznawalność i autorytet
- Dla każdego, komu zależy na budowaniu marki osobistej i pokazaniu siebie jako eksperta, żeby mieć propozycje wystąpień publicznych, udziału w konferencjach i publikacji związanych z tematyką podcastu
- Dla osób, które często mówią to samo w czasie spotkań i wolałyby nagrać to raz a dobrze
- Dla osób pracujących z marginalizowanymi grupami lub których beneficjenci są rozsiani po całym kraju (niewidomi i słabowidzący, osoby z niepełnosprawnością ruchową, migranci i uchodźcy)
- Dla dzielnic, miast i regionów, które chcą się promować turystycznie i pokazać swoją specyfikę
Przeczytaj, dlaczego NGO i GLAM powinny rozważyć własny podcast i zobacz, jak zacząć.
Wiarygodność — organizacja godna zaufania
Posiadanie podcastu daje instytucji możliwość zaprezentowania swojej wiedzy i doświadczenia. Dzieląc się spostrzeżeniami, wynikami badań, ewaluacjami projektów i opiniami ekspertów, możesz pokazać swoją organizację jako wiarygodne źródło informacji na temat kwestii, którymi się zajmujesz. Może to przyciągnąć nowych wolontariuszy, darczyńców, współprace, partnerstwa i możliwości finansowania.
Wzmocnienie przekazu i zasięgu — obecność w środowisku
Podcasty to możliwość informowania o swojej misji, projektach i sukcesach bezpośrednio do globalnej i lokalnej publiczności. Może pomóc zwiększyć świadomość ważnych dla nas tematów społecznych, zmobilizować zwolenników i przyciągnąć potencjalnych darczyńców.
Własny podcast pozwala na bardziej intymny i osobisty kontakt ze słuchaczami, co może stworzyć silniejsze poczucie zaufania.
Pokazanie zespołu i ludzkiej twarzy organizacji — HR i networking
Podcasty to świetny sposób na pokazanie ludzkiej twarzy organizacji pozarządowej, budowanie marki osobistej jej liderek czy liderów i pokazanie ludzi stojących za tą organizacją. Umożliwia to zwiększenie zaangażowania i wsparcia dla misji danej organizacji, ułatwia rekrutacje i networking
Rozwój i nowe umiejętności zespołu — poszerz horyzonty
Chcesz rozwijać swoją ekipę? Podcast pozwala na uporządkowanie wiadomości z danej dziedziny. Jest też zachętą do rozwoju i uczenia się nowych rzeczy.
Fundraising i nawiązywanie relacji
Możesz budować społeczność, poznawać ludzi, angażować się w dyskusje i otrzymywać feedback od właściwych osób. Podcasty mogą być też wykorzystywane jako platforma do pozyskiwania funduszy. Omawiając znaczenie swoich projektów i ich wpływ, możesz zainspirować słuchaczy do wsparcia, albo współpracować ze sponsorami, jeśli jest to zgodne z wartościami twojej organizacji pozarządowej.
Dotarcie do osób marginalizowanych
Słabowidzący, osoby z niepełnosprawnością ruchową mieszkający na obszarach wiejskich, migranci i uchodźcy to idealni odbiorcy podcastu. Podcasty są dostępne online, więc każdy może łatwo uzyskać do nich dostęp bez konieczności wychodzenia z domu. Są idealne, żeby zrozumieć nową kulturę i społeczeństwo, zapoznać się z ofertą obiektów kultury oddalonych od naszego miejsca zamieszkania, w inkluzywnej edukacji i w rozwijaniu świadomości na temat różnorodności społecznej.
Przewodnik krok po kroku, jak założyć podcast
- Zdefiniuj swoje cele
Może być to:
- edukacja
- budowanie świadomości problemu
- angażowanie ludzi
- zbieranie funduszy
- budowanie marki eksperckiej
- docieranie do potencjalnych wolontariuszy i darczyńców
- doceranie do grup marginalizowanych
- Zidentyfikuj odbiorców — dla kogo przeznaczony jest twój podcast i jakie tematy będą ciekawe dla słuchaczy.
- Zaplanuj kilka najbliższych odcinków np. wywiady z ekspertami, historie sukcesu, wieści z trwających projektów, sylwetki partnerów
- Zgromadź sprzęt do nagrywania: na początku wystarczy Ci mikrofon i smartfon.
- Stwórz atrakcyjną nazwę podcastu, logo i okładkę, które będą zgodne z tożsamością twojej organizacji.
- Opublikuj swoje odcinki na Spotify for Podcasters i promuj je w mediach społecznościowych, na swojej stronie internetowej i newsletterze.
- Zbieraj statystyki i opinie słuchaczy podcastu, aby ulepszyć przyszłe odcinki.
Jeśli nie wiesz, jak to zrobić, wszystkiego Cię nauczę — krok po kroku
Podcast może być przełomem dla Twojej organizacji, zgłoś się na konsultacje podcastową i naucz się robić podcast!
A może wolisz warsztaty grupowe?
Zobacz filmik o warsztatach, które prowadziłam na Forum Mobile Culture. Chcesz mieć warsztaty w swojej organizacji? Po prostu napisz.
Sprawdź, czy kurs podcastu jest dla Ciebie i Twojej organizacji:
- Chcesz uczyć się w prostych krokach od zera, we własnym tempie?
- Chcesz trafić do nowych osób, ale nie wiesz, jak to zrobić?
- Próbowałeś nagrywać, ale jakość nie była wystarczająca?
- Potrzebujesz, żeby ktoś poprowadził cię krok po kroku od A do własnego podcastu na Spotify?
- Chcesz prowadzić ciekawe rozmowy z ciekawymi ludźmi, ale nie wiesz, jak się zaprasza gości do podcastu?
- Na razie masz tylko tytuł lub temat?
- Masz za dużo pomysłów, nie wiesz, które wybrać i od czego zacząć?
- Nie znasz programów do montażu i publikowania podcastu, więc przydałyby ci się lekcje, jak to się w ogóle ogarnia?
- Nie wiesz, skąd czerpać pomysły na odcinki podcastu?
- Nie masz czasu uczyć się samej czy samemu?