Mentoring staje się coraz bardziej popularnym narzędziem rozwoju osobistego i zawodowego. To proces, w którym osoba bardziej doświadczona – mentor – wspiera i dzieli się wiedzą z mniej doświadczonym podopiecznym – mentee, więc doskonale nadaje się do sytuacji gdy mamy marzenie, ale nie działamy nie dlatego, tylko że mamy blokady, ale też dlatego, że po prostu potrzebujemy, żeby ktoś nam powiedział jak to zrobić, albo że nie znamy odpowiednich osób. Opiera się na bezpośredniej relacji i indywidualnym podejściu, co pozwala na głębsze zrozumienie i rozwój.
Mentoring może dotyczyć różnych dziedzin rozwoju: zawodowego, osobistego, biznesowego czy duchowego. W odróżnieniu od klasycznych form edukacji, mentoring
Mentor nie tylko uczy, ale również inspiruje, motywuje i pomaga mentee pokonywać wyzwania, jakie stawia życie. To relacja oparta na zaufaniu.
Ja zajmuję się mentoringiem w obszarze marki osobistej, zwłaszcza przez podcast. Pomagam w technicznych aspektach tworzenia podcastu, ale także w strategicznym budowaniu marki i widoczności w branży. Jestem mentorką tematów związanych z marką osobistą i SM w programie Uniwersytetu Warszawskiego (mentoring.uw.edu.pl) oraz Youth Business Poland, więc z pierwszej ręki widzę, że dzięki wsparciu mentora można uniknąć błędów, oszczędzić czas oraz skupić się na tym, co naprawdę działa.
Co daje mentoring?
1. Indywidualne podejście – Mentor analizuje sytuację mentee i dostosowuje wsparcie do jego potrzeb, co pozwala na szybszy i bardziej efektywny rozwój.
2. Sieć kontaktów – Mentor często pomaga w nawiązaniu kluczowych kontaktów w branży, co jest niezwykle wartościowe w rozwoju kariery.
3. Wiedza i doświadczenie – Mentor dzieli się swoimi doświadczeniami, co pozwala unikać błędów, które sam popełnił na początku swojej drogi.
4. Wsparcie emocjonalne – Mentoring to nie tylko twarda wiedza, ale również pomoc w radzeniu sobie z trudnościami emocjonalnymi, które towarzyszą rozwojowi.
Załóżmy, że ktoś chce zbudować swoją markę osobistą jako ekspert rozwoju osobistego. Mentor, który ma doświadczenie w tworzeniu podcastów, może pomóc w dobraniu odpowiednich tematów, które rezonują z wybraną grupą docelową, oraz doradzić, jak skutecznie dzielić się wiedzą, aby zbudować autorytet, zapraszać ekspertów i stać się rozpoznawalnym głosem w swojej niszy.
2. Strategia długoterminowa
Osoba rozwijająca markę osobistą za pomocą podcastu może napotkać trudności związane z motywacją, brakiem wiary w siebie, brakiem pomysłów przy tworzeniu treści czy promocją swojego kanału. Mentor pomoże w opracowaniu strategii długoterminowej, która uwzględnia harmonogram publikacji, sposoby promocji odcinków oraz skuteczne techniki angażowania słuchaczy. Taki mentoring może na przykład pomóc lektorce języka, która dzięki podcastowi zaczyna budować swoją markę edukacyjną i docierać do nowych klientów.
3. Tworzenie wartościowych treści
W przypadku budowania marki osobistej, kluczowe jest tworzenie wartościowych treści, które odpowiadają na potrzeby słuchaczy. Mentor może pomóc mentee zidentyfikować, jakie tematy są najbardziej poszukiwane przez jego odbiorców, a następnie wesprzeć w tworzeniu angażujących, edukacyjnych i inspirujących odcinków podcastu. Na przykład, ktoś rozwijający swoją markę w zakresie coachingu kariery, może dzięki mentoringowi opracować serię podcastów, które będą odpowiadać na najczęściej zadawane pytania dotyczące szukania pracy.
4. Promocja
Mentor może pomóc nie tylko w tworzeniu, ale także w promocji podcastu np. jak skutecznie promować odcinki, by dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, do kogo napisać. Może to być niezwykle pomocne dla osoby, która chce zwiększyć swoją widoczność jako ekspert poprzez tworzenie podcastów.