Cześć, tu Kamila Tokarska i DobrostanPodcast.pl – miejsce, gdzie rozmawiamy o budowaniu marki osobistej z autentycznością, odwagą i bez zbędnego gadżeciastwa. Podcast bez podcastu – czyli o co chodzi w mojej usłudze ‘Pani redaktor’”
Mała dygresja. Wiesz, zrobiłam już ponad sto wywiadów z ludźmi jako podcasterka. Dużo też słucham sama podcastów i solo i takich z wywiadami. I wiesz, co zauważyłam? Ludzie mają w sobie niesamowite historie, wiedzę, poczucie humoru… ale kiedy przychodzi moment, żeby to opowiedzieć o tym solo, tak, by inni chcieli słuchać – nagle robi się konsternacja. Albo monolog jak z instrukcji obsługi pralki, albo, że urodziłem się w Małkini w 19 jeśli ktoś jest emocjonalny, wychodzi z tego jeden wielki szum – pełen „yyyy”, westchnień i długich pauz, jakby Lord Vader stał obok i dyszał do mikrofonu. Albo jakby ktoś czytał z kartki.
Natomiast jeśli ktoś im zadaje pytania jak w podcaście, to nagle ta sama osoba opowiada ciekawie, nie zacina się, wie co jest ciekawe dla innej osoby i jest obecna, bo nie mówi do ekranu, tylko do drugiej osoby, która widzi jej jakości i interesuje się jej opowieścią. Czuje się słyszana i wie, że to co robi jest ważne. Nie musi zapamiętać 2 stron tekstu, tylko po prostu odpowiada na 1 konkretne pytanie a druga osoba dba, żeby był flow i delikatnie naprowadza do brzegu jak się pojawia nuda, albo brakuje struktury. Dlatego nawet na konferencjach panele czy wywiady wypadają lepiej niż prezentacje. Taki Wywiad otwiera drzwi do nowych klientów
I właśnie wtedy pomyślałam: a co, jeśli dać ludziom możliwość pokazania się bez tego całego stresu? Tak powstała „Pani redaktor”. W tej usłudze to ja biorę mikrofon, Ty siadasz wygodnie i jesteś gościem. Nic Cię nie obchodzi – po prostu odpowiadasz na pytania. A efekt? Może być Twoją najlepszą wizytówką w sieci. Nie lubisz sprzedawać? Pozwól, że Cię przepytam i podpowiem jak zabrzmieć profesjonalnie, naturalnie i bez stresu
Bo powiedzmy sobie szczerze – autopromocja to dla wielu osób tortura. Próbujesz opowiadać o sobie i czujesz się jak na egzaminie, a jeszcze ci się odpala syndrom oszusta i zaczynasz mówić do innych specjalistów a nie do klientów. Czasem wychodzi tak sucho, że aż piach sypie się z głośników, a czasem jak z ulotki reklamowej – i wtedy ludzie od razu czują, że to nie jest „Ty”. Dużo łatwiej być sobą w rozmowie. Możemy wtedy zobaczyć, że Z mikrofonem nami do twarzy – nawet jeśli się boisz, ale wystarczy, że ktoś sprzyjający Ci ten mikrofon potrzyma
Ja sama, kiedy jestem gościem w cudzym podcaście, potrafię zapomnieć powiedzieć, czym się w ogóle zajmuję i co można u mnie kupić.Czyli super się gada, dzielę się wiedzą, ale zapominam o sprzedaży i pokazaniu siebie. Naprawdę. Więc wiem, jak to jest.
„Pani redaktor” to takie małe oszustwo systemu. Ty masz wrażenie, że po prostu rozmawiasz, a ja tak prowadzę rozmowę, żeby Twoja historia, Twój sposób myślenia i Twoje jakości wybrzmiały. Nawet jeśli jesteś introwertyczką, boisz się autopromocji albo masz tysiąc pomysłów i zero planu – ja to wszystko ogarnę.
Wolisz słuchać niż czytać?
To jest podcast bez podcastu
Pewnie wiesz że nie tylko mam swój podcast, ale też uczę jak zrobić podcast innych. Ale nie na siłę. Jest dla mnie jak najbardziej ok, że ktoś, po moich warsztatach dochodzi do tego że tak naprawdę chce zrobić film dokumentalny, albo że chcą coś nagrać, ale nie koniecznie własny podcast… bo po rozmowie, dochodzą do wniosku, że jednak nie. Bo to robota – regularne nagrania, montaż, promocja. A to, czego im naprawdę trzeba, to jedno konkretne nagranie – wizytówka, która pracuje na nich cały czas.
dużo osób jak ze mną rozmawia to dochodzi do wniosku że wcale nie chce regularnego podcastu: woli być gościem w cudzym, audioletter, audiobook, narzędziownik, bajka dla dzieci, medytacja prowadzona, FAQ, ale najczęściej wychodzi, że komuś jest potrzebna po prostu wizytówka w sieci. I to że ja mam podcast i że to tyle mi otworzyło drzwi nie znaczy, że cię będę wpychać w buty podcasterki, jest ok jeśli nie chcesz regularnego podcastu: wolisz być gościem w cudzym,FAQ, ale najczęściej wychodzi, że komuś jest potrzebna po prostu wizytówka w sieci.
I powiem Ci tak – własny podcast to praca w mediach. Wóz albo przewóz. Rozczarowanie albo sukces.
Nie ma półśrodków. Jeśli chcesz, żeby ludzie Cię poznali, polubili i zapamiętali – musisz im dać szansę, by Cię usłyszeli. A kiedy nie masz na to czasu ani regularności, wystarczy ci podcast złożony z 1 odcinka – o Tobie, o Twojej ofercie, o tym o co cię często pytają i co musisz każdej nowej osobie gadać to samo, który podlinkujesz na swojej stronie i wszędzie tam, gdzie masz kontakt z ludźmi np w newsletterze czy w social mediach.
Nie musisz kupować mikrofonu, wymyślać scenariusza ani montować odcinka. Po prostu przychodzisz – online albo na żywo – ja prowadzę rozmowę, Ty odpowiadasz, a gotowy plik dostajesz ode mnie.
Dostajesz profesjonalny wywiad audio w formacie mp3, który możesz wrzucić na swoją stronę, do mediów społecznościowych, newslettera, albo nawet do swojego autorskiego podcastu jako 1 odcinek. A jeśli chcesz – mogę opublikować go w moim DobrostanPodcast.pl jako odcinek sponsorowany.
Dlaczego to działa? Bo łatwiej jest mówić, kiedy ktoś Cię pyta. Zwłaszcza jeśli masz w głowie chaos pomysłów i emocji. Poza tym – mam ponad pięć lat doświadczenia w podcastach, przeprowadziłam ponad sto rozmów i pracowałam z ludźmi, którzy dzięki temu zaczęli budować swoją markę osobistą w mediach. Część z nich później zakłada własne podcasty, inni wracają po kolejne nagrania.
Profesjonalnie nagrany wywiad to nie tylko modny gadżet dla osoby, która ma parcie na szkło. To narzędzie, które pracuje na Ciebie 24 godziny na dobę. Możesz go wysłać klientowi, wkleić w ofertę jako „posłuchaj, zanim wybierzesz”, użyć w preskicie, pociąć na krótkie rolki na Instagram czy LinkedIn. Ludzie mogą Cię usłyszeć w samochodzie, na spacerze, w drodze do pracy – i poczuć, że Cię znają.
Dla kogo to jest?
– dla przedsiębiorców, edukatorek, trenerek, autorek, specjalistek, które chcą pokazać się profesjonalnie, ale bez spięcia,
– dla osób, które nie chcą prowadzić podcastu, ale chcą mieć jego efekt,
– dla tych, którzy mają dość sprzedażowych pitchów i wolą rozmowę, która pokazuje ich prawdziwe „ja”.
Jak to wygląda?
- Umawiamy krótką rozmowę przygotowawczą – poznaję Ciebie i Twoją markę.
- Nagrywamy wywiad – online lub stacjonarnie.
- Ja montuję i obrabiam nagranie.
- Dostajesz gotowy plik do wykorzystania, gdzie tylko chcesz.
Jeśli czujesz, że Twój głos powinien wybrzmieć, to nie odkładaj tego. Napisz do mnie i umówmy się na rozmowę. Bo jak nie spróbujesz, to nigdy się nie dowiesz, ile może zmienić jedno dobre pytanie we właściwym momencie. I ile zmieni wizytówka audio.